Veel gestelde vragen

Kan ik leren vliegen?

  1. Rating: +4

    Positive Negative

    Hoe oud moet je zijn om te mogen deltavliegen?

    Vanaf 14 jaar mag je een cursus volgen en het brevet 1 halen. Vanaf 16 jaar het brevet 2. Belangrijk bij het vliegen is zelfbewustzijn een stukje mentale volwassenheid. Ben je jonger dan 16, neem dan even vooraf contact op met Vlieg Uit.

  2. Rating: +3

    Positive Negative

    Is er een maximum leeftijd om te leren deltavliegen?

    Nee, de meeste piloten zijn tussen de 20 en 45 jaar oud, maar er zijn ook cursisten van boven de vijftig die komen leren vliegen en zelfs een enkele van 70 jaar! Belangrijkste eisen zijn dat je fysiek voldoende fit bent om een sprintje te trekken en normaal kunt zien (met bril).

  3. Rating: +7

    Positive Negative

    Wat heb je nodig om te kunnen deltavliegen?

    Deltavliegen is een actieve sport, waarvoor je weinig nodig hebt. Je hebt nodig:
    * enthousiasme! de wens om te vliegen!
    * een sportieve instelling
    * zelfbewustzijn, zorgvuldigheid en doorzettingsvermogen
    * een behoorlijke conditie, je kunt een sprintje trekken
    * je bent zo gezond dat een standaard sportkeuring geen problemen oplevert
    * je bent 16 jaar of ouder

    Als jij aan bovenstaande criteria voldoet, heb je alles in je om een goede piloot te worden

  4. Rating: +1

    Positive Negative

    Is deltavliegen een mannensport?

    Nee! Helaas zijn er nog altijd meer mannen dan vrouwen die deltavliegen. Da's jammer, want vrouwen kunnen net zo goed vliegen als mannen. Sterker nog, meestal vliegen zij beter. Vliegen is namelijk meer een kwestie van techniek en gevoel dan van kracht. Leren vliegen is wel inspannend, waardoor vrouwen in het begin soms wat minder snel vooruit gaan.

  5. Rating: +0

    Positive Negative

    Ik heb last van overgewicht. Kan ik leren deltavliegen?

    Deltavliegen is een actieve sport. Ben je veel te zwaar voor je lengte dan raden wij je af te gaan deltavliegen. Hoort het gewicht bij je bouw en is een sprint geen probleem, dan is er geen enkel beletsel om te leren vliegen. Je vliegt dan met een delta met een groter zeiloppervlakte.

  6. Rating: +0

    Positive Negative

    Is je gewicht belangrijk bij het deltavliegen?

    Ja, want je bestuurt een delta met behulp van je gewicht. Daarom is een minimum gewicht van ongeveer 50 kilogram gewenst. Er zijn helaas geen deltavleugels voor personen die minder wegen dan 45 kilogram.

  7. Rating: +3

    Positive Negative

    Ik draag een bril. Kan ik dan leren deltavliegen?

    Als je met een bril normaal kunt zien is deltavliegen geen probleem.

  8. Rating: +2

    Positive Negative

    Ik heb een probleem met mijn gezondheid (gehad). Kan ik nog wel leren deltavliegen?

    Soms is dat geen enkel probleem, in andere gevallen wel. Het is afhankelijk van de aandoening. Raadpleeg in ieder geval je huisarts of specialist en neem even contact op met ons.

  9. Rating: -1

    Positive Negative

    Ik gebruik medicijnen. Is dat een probleem?

    Dat is mogelijk? Gebruik je bijvoorbeeld medicijnen die je rijvaardigheid of je concentratie beïnvloeden dan kun je niet vliegen. Raadpleeg in ieder geval je huisarts of specialist en neem even contact met ons op.

Materialen
  1. Rating: +3

    Positive Negative

    Hoe zwaar is een deltavleugel?

    Een deltavleugel voor beginners weegt ongeveer 20 kilogram. Zodra je gaat rennen zul je merken dat je delta al heel snel vliegt en niets meer weegt. Maak je over dit gewicht geen zorgen. Gevorderde piloten starten prima met delta's die meer dan 35 kilogram wegen.

  2. Rating: +2

    Positive Negative

    Wanneer moet ik een vlieguitrusting aanschaffen?

    Tijdens de Brevet 1 cursus vlieg je met materiaal van de school. Wil je daarna verder, dan zijn er weliswaar mogelijkheden om materialen te huren, maar is het financieel vaak veel aantrekkelijker voor je om een vlieguitrusting te kopen.

  3. Rating: +3

    Positive Negative

    Wat kost een vlieguitrusting?

    Wat je minimaal nodig hebt zijn een deltavleugel, een harnas, een noodparachute, een helm en een variometer (hoogtemeter). Voor een volledig nieuwe uitrusting moet je rekenen op ongeveer € 6.000,- . Een goede gebruikte uitrusting is verkrijgbaar vanaf € 2.000,-. Nog belangrijker dan de prijs is echter of je materiaal veilig is. Laat je daarom bij de aanschaf altijd adviseren door je school of een erkende dealer.

  4. Rating: -2

    Positive Negative

    Hoe zit het met verzekeringen?

    Tijdens je opleiding ben je voor Wettelijke Aansprakelijkheid verzekerd via je school. Daarna moet je dit zelf regelen. Dit doe je het meest eenvoudig en voordelig door lid te worden van de KNVvL afdeling zeilvliegen. In het lidmaatschap is een WA verzekering inbegrepen.
    Je basis verzekering dekt vrijwel altijd je ziektekosten tot het bedrag van een Nederlands ziekenhuis, maar het is verstandig een reisverzekering af te sluiten. Sommige verzekeringen sluiten je vlieguitrusting uit, andere de éénmalige uitkering bij ongevallen. Vlieg Uit adviseert je te laten bijstaan door William Jans van Verheijen Assurantiën te Wanroij. Zij bieden een op maat pakket.

Cursussen
  1. Rating: +0

    Positive Negative

    Moet ik ver reizen? In Nederland zijn immers geen bergen.

    Nee, wij verzorgen de Brevet 1 cursus op twee locaties. Het ene deel vindt plaats op een oefenhelling in de Duitse Eifel. Deze ligt op minder dan twee uur rijden van Venlo. Het andere deel vindt plaats in Zeeuws Vlaanderen. Hier wordt je opgetrokken aan een kabel met behulp van een lier.

  2. Rating: +0

    Positive Negative

    Hoe lang duurt het voordat ik mijn Brevet 1 heb?

    Dat hangt van een aantal factoren af. Allereerst zijn we afhankelijk van het weer. Bij slecht weer kunnen we niet oefenen. Ook is het sterk afhankelijk van de persoon. De één leert sneller deltavliegen dan de ander. Je conditie speelt een rol en natuurlijk de tijd die je eraan besteedt. Een gemiddeld cursist moet rekenen op 12-15 vliegbare dagen. In de praktijk komt dit neer op een groot deel van één seizoen.

  3. Rating: +1

    Positive Negative

    Is een introductiecursus mogelijk?

    Ja, dat kan. Een introductiecursus bestaat uit de eerste twee dagen van een Brevet 1 cursus. Je snuift de sfeer en krijgt een goede indruk van een cursus. Wel moet je er rekening mee houden dat alleen onder goede omstandigheden je aan het eind van de tweede dag net even van de grond los komt. In de agenda kun je zien wanneer je een introductiecursus kunt volgen.

  4. Rating: +2

    Positive Negative

    Kan ik ook een duovlucht doen?

    Bij Vlieg Uit is dit momenteel niet mogelijk en ook elders zijn de mogelijkheden hiervoor zeer beperkt. Mocht je niemand kunnen vinden, neem dan contact met ons op. Wij zullen ons best doen je te helpen.

  5. Rating: +2

    Positive Negative

    Hoe lang duur het voordat ik zelfstandig piloot ben?

    Deltavliegen leer je niet in een namiddag! Dat geldt overigens voor elke luchtsport. Je hebt een dosis doorzettingsvermogen nodig. Reken gemiddeld op twee seizoenen. Het eerste om je Brevet 1 te halen, het tweede waarin je het Brevet 2 haalt. Zie dit niet als vervelend, al doende vlieg je!
    Je slaagt bij ons voor het praktische gedeelte als je een aantal vaardigheden regelmatig laat zien en wij ervan overtuigd zijn dat je zonder begeleiding de juiste, veilige beslissingen neemt. Voor de theorie moet je een officieel examen doen.

Algemeen
  1. Rating: +3

    Positive Negative

    Kan ik ook in Nederland vliegen?

    Jazeker. In Nederland zijn verschillende terreinen waar je met behulp van een lier of een trike (dat is een deltavleugel met motor) wordt opgesleept. Daarnaast kun je op een aantal plaatsen langs de kust zweven. Wel zijn er in het dichtbevolkte Nederland veel regels en plaatsen waar wij niet mogen vliegen.

  2. Rating: +2

    Positive Negative

    Hoe transporteer je een deltavleugel?

    Het beste kun je tijdens het transport de vleugel ondersteunen door een ladder op de dakdragers van een auto.

  3. Rating: +1

    Positive Negative

    Wat zijn de voordelen van deltavliegen?

    Allereerst benadert deltavliegen het meest het vliegen van een vogel. Je vliegt zonder hulpmiddelen en in dezelfde lichaamshouding als een vogel. Ook de manier van landen is vrijwel identiek.
    Daarnaast is het de goedkoopste luchtsport. Een goed onderhouden deltavleugel kan zonder problemen meer dan 20 jaar mee gaan.

  4. Rating: +1

    Positive Negative

    Is deltavliegen een riscovolle sport?

    Aan elke luchtsport zijn risico's verbonden, ook aan deltavliegen. Deze risico's zijn echter eenvoudig te beperken. De ongelukken die gebeuren (elk ongeluk is er ééntje te veel) zijn vrijwel altijd te wijten aan piloten die onverantwoorde risico's nemen. Wij leren je de omstandigheden veilig in te schatten

  5. Rating: +0

    Positive Negative

    Hoe verhouden zich de risico's tot andere luchtsporten?

    In verhouding met andere luchtsporten zijn de risico's bij deltavliegen gering. Dit wordt bevestigd uit gegevens van de verzekeraars! Voor elke luchtsport geldt overigens dat de ongelukken vooral worden veroorzaakt door piloten die onverantwoorde risico's nemen.

  6. Rating: +4

    Positive Negative

    Wat is het verschil tussen deltavliegen en parapenten?

    Deltavliegen en parapenten lijken veel op elkaar. De verschillen worden vaak opgeblazen.
    De voordelen van een parapent zijn het eenvoudigere transport en de kortere tijd voor de montage. Zodra je gaat vliegen is een delta echter onmiskenbaar in het voordeel. Je kunt alleen veilig parapenten onder zeer rustige weersomstandigheden. Een deltavleugel heeft een veel groter bereik doordat een deltavleugel een starre constructie heeft. Deze blijft ook bij thermische weersomstandigheden altijd intact. De moeilijkheidsgraad van een goede start en landing is voor beide toestellen gelijk.

Adresgegevens

logo_klein

 

Wim Egelmeers

Roosendaalseweg 3
5825 HD  Overloon

Tel.	+31 (0)478 – 785 160
Mob	+31 (0)6 – 31 046 853
Web	www.vlieguit.nl
Mail	info@vlieguit.nl